عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به احداث مخازن برای ذخیره سازی سوخت جایگزین، گفت: ما موارد جدیدی را برای احداث مخازن تکلیف کردیم اما شاید بعضی از صنایع این توان را داشته باشند که سریعا مخازن جدیدی احداث کنند ولی همه صنایع این توان را نداشته باشند.

بعضی از صنایع توان احداث مخازن برای ذخیره سازی سوخت را ندارند

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس در رابطه با ضرورت رفع ناترازی گاز، اظهار داشت: اقداماتی توسط شرکت ملی گاز در راستای توسعه میادین گازی وافزایش برداشت انجام شده است که طبیعتا به تنهایی کفاف رفع ناترازی گاز در زمستان را نمی‌دهد. بنابراین تمهیداتی برای تامین سوخت دوم درصنایع بزرگ مثل نیروگاه ها تکلیف شده است که بتوانند تا قبل از فصل سرما مخازن را به حد نصابی برسانند که در زمستان دچار مشکل نشویم و بتواتنیم از سوخت دوم استفاده کنیم.

موانع احداث مخازن برای ذخیره سازی سوخت جایگزین

وی با اشاره به احداث مخازن برای ذخیره سازی سوخت جایگزین، گفت: ما موارد جدیدی را برای احداث مخازن تکلیف کردیم اما شاید بعضی از صنایع این توان را داشته باشند که سریعا مخازن جدیدی احداث کنند و همه صنایع این توان را نداشته باشند؛ چراکه بحث استفاده از سوخت دوم، صرف احداث مخزن نیست و وقتی سیستمی را گاز سوز تعریف کردیم و مشعل ها و دیگ‌ها گاز سوز است، بنابراین سیستم آنها باید به سیستم سوخت دوم باز گردد و سیستم دوگانه سوز تعریف شود که شرایط آن از لحاظ ایمنی و عملیاتی متفاوت است و بعضا ایجاد آن هزینه‌بر تر و سخت تر از احداث  صرف یک مخزن است.

رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از نیروگاه ها زمینه استفاده از سوخت جایگزین را داشتند اما این سوخت به موقع توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در چند سال گذشته تامین نمی شد و تکلیف این است که این زمینه وجود داشته باشد تا بتوانند به موقع از آن استفاده کنند.

مسابقه غلط مصرف باید روزی به پایان برسد

وی خاطرنشان کرد: مسابقه غلط مصرف باید روزی به پایان برسد و اینکه 7.2 برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می کنیم را باید کاهش دهیم و اگر این میزان مصرف را 2 درصد کاهش دهیم در واقع توانستیم 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم اما اگر تمام تلاش خودمان را بکنیم تا میادین گازی را توسعه دهیم این میزان شاید به 10 یا 20  درصد برسد.

رحیمی مظفری افزود: سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی و افزایش برداشت در راستای رفع ناترازی مورد نیاز است اما باید عمده سرمایه گذاری به سمت ذخیره سازی گاز برویم و همچنین صنایع می توانند در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی نظیر جایگزینی بخاری های فرسوده باشد تا بتوانیم با هدایت منابع صنایع به سمت ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف به بیشترین میزان مصرف بهینه انرژی برسیم و بتوانیم ناترازی زمستانی صنعت را به حداقل برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.